Polub nas na Facebooku

środa, 12 października 2016

Risotto z dynią, szałwią i parmezanem

Wymówki. Towarzyszki dnia codziennego. Większe, mniejsze, poważne i całkiem błahe. Siedzą w naszych kieszeniach, za kołnierzami, w rękawach i skarpetkach, ale nie odzywają się zbyt często, bo nie lubią marnować energii na próżno. Wolą czekać w ukryciu do czasu, aż staniemy przed koniecznością podjęcia jakiegoś poważniejszego wysiłku. Wtedy się zaczyna..znajdujemy zastępcze zajęcia albo pojawiające się znikąd przeszkody, które odsuwają w bliżej nieokreśloną przyszłość coś, co faktycznie powinniśmy zrobić. Na pewno to znacie. Te chwile, kiedy musicie gdzieś zadzwonić, coś załatwić, usiąść do jakiegoś projektu, ale cały wszechświat sprzysięga się przeciwko Wam i Waszym obowiązkom. Ja zawsze w takich chwilach myślę o uczuciu ulgi i lekkości, które dopada mnie tuż po wykonaniu wiszącej nade mną czynności. Czasem ta wizualizacja pomaga przeskoczyć nad głowami wymówek, ale najczęściej oddaję się w ich ręce bez narzekania.
Moją wymówką odwlekającą przygotowanie risotto w domu był niezmiennie brak ryżu arborio. Niby ze zwykłego białego ryżu można zrobić coś podobnego, ale ja chciałam ugotować takie prawdziwe włoskie. Do tej potrawy zasadzam się od roku i dopiero, gdy odkryłam, że w pobliskim warzywniaku można kupić arborio na wagę, wymówki się skończyły. Bo risotto można zrobić dosłownie ze wszystkim: z mięsem, z rybą, z owocami morza, z różnymi warzywami albo z grzybami. Możliwości są niezliczone. Ja postawiłam na coś prostego i łatwo dostępnego - dynię. Szałwię mam na oknie, a parmezan to stały bywalec mojej lodówki. I stało się! Zrobiłam risotto i wyszło pysznie.

Pamiętacie o konkursie? Do zdobycia świetne książki w sam raz na jesień :) Link do konkursu: KLIK

Jak to zrobić (3 porcje):
  • 250 g ryżu arborio
  • 400 g dyni startej na tarce o grubych oczkach
  • 1 cebula pokrojonej w kostkę
  • 3 ząbki czosnku posiekane
  • garść tartego parmezanu
  • 0,5 litra wrzątku lub bulionu drobiowego/warzywnego
  • 2 łyżki posiekanych listków szałwii
  • 1 łyżka masła
  • sól, pieprz, szczypta cynamonu i szczypta gałki muszkatołowej
  • świeży koperek do posypania
Na patelni rozpuścić masło i podsmażyć cebulę. Gdy zmięknie, dodać dynię i czosnek. Doprawić i dusić przez kilka minut. Następnie na patelnię wsypać ryż i dolewać chochlą wodę/bulion. Ważne jest, aby kolejną porcję dolać dopiero, gdy ryż wchłonie wodę z patelni. Kiedy ryż zmięknie, dodać parmezan i szałwię, wymieszać do rozpuszczenia się sera. Podawać posypane koperkiem.




SMACZNEGO!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz