Polub nas na Facebooku

sobota, 9 lipca 2016

Domowy twaróg

Gdyby miesiąc temu ktoś mi powiedział, że będzie mi dane jeść domowy twaróg zrobiony w mojej kuchni przez mojego męża to drwiący uśmieszek byłby najdelikatniejszą reakcją, jakiej moglibyście się spodziewać. A wystarczyła dostawa świeżego wiejskiego mleka i instruktaż sąsiadki, żeby moja kuchnia zamieniła się w prężnie działającą Okręgową Spółdzielnię Mleczarską. Moja wizja domowej produkcji sera była dość ekstremalna - nie wyobrażałam sobie by było to możliwe bez udziału gigantycznych wanien ze stali nierdzewnej i plątaniny rur do transportu mleka czyszczonych w zamkniętym obiegu. A przede wszystkim bez udziału kogoś, kto się na tym zna! Rzeczywistość jest jednak o wiele bardziej łaskawa. Wystarczy świeże wiejskie mleko, garnek, kuchenka, sito i czysta ściereczka lub gaza. Nic więcej nie potrzeba, żeby podczas weekendowego śniadania cieszyć się smakiem domowego twarogu z ziołami, miodem lub dżemem.

Jak to zrobić:
  • 2,5 l niepasteryzowanego mleka (najlepiej ze sprawdzonego źródła, prosto od krowy)
  • 1/2 łyżeczki soli
  • opcjonalnie: świeże lub suszone zioła, czosnek, pieprz
Mleko wlać do czystego garnka, przykryć i odstawić w ciepłe miejsce na 2-3 dni (musi się zsiąść). Otrzymany skrzep delikatnie rozdrobnić trzepaczką lub widelcem i postawić na małym ogniu. Podgrzewać delikatnie mieszając co jakiś czas. Mieszanie służy rozdrobnieniu skrzepów serowych, więc nie można tego robić zbyt intensywnie i zbyt często. Twarogu nie można też zagotować. Garnek trzeba zdjąć z ognia w momencie, gdy masa serowa zaczyna parzyć w palce. To jest również ten moment, w którym dodajemy sól i inne dodatki, o ile się na nie decydujemy. Masę serową trzeba przestudzić i umieścić na sicie wyłożonym ściereczką lub gazą. Ugnieść twaróg na sicie i pozostawić do całkowitego ostygnięcia. Tyle - gotowe :)






SMACZNEGO!

2 komentarze:

  1. u mnie w domu robimy taki twaróg,mamy mleko wiejskie i produkcja jest minimum 3 razy w tygodniu:)

    OdpowiedzUsuń